Je zit op de bank. Bak popcorn erbij. Groot glas cola, al dan niet light. De film is inmiddels lekker op gang en je krijgt steeds meer het gevoel dat je de hoofdpersoon echt leert kennen. De kleding, de grapjes, de vrienden eromheen. Het begint allemaal logisch te worden. Je gaat ook echt iets van het karakter vinden. Aantrekkelijk, intrigerend of gewoon heel irritant. Je hebt het idee dat je precies weet hoe deze persoon in elkaar steekt. En dat is precies wat de filmmakers al bedacht hadden. Hoe? Het begint allemaal met een persona.
Persona? Que?
De term wordt voornamelijk gebruikt in IT, maar de techniek en het nut van het maken van persona's is eigenlijk voor iedereen die zich met communicatie bezighoudt van belang. Een persona is een archetype van de doelgroep. Eén persoon, zo levend mogelijk, met naam, toenaam, huid en haar. Bij persona's draait het er namelijk om zo concreet mogelijk te zijn. Omschrijf bijvoorbeeld niet dat je persona actief is op social media, maar vertel dat jouw puberende 16-jarige puistenkop een RSI-duim heeft ontwikkeld van het eindeloos scrollen door zijn Instagram.
Wat heb je eraan?
Als je communicatie wilt maken die je doelgroep tot in de ziel raakt, dan zijn persona's je absolute secret weapon! Want niet alleen helpt het je om je doelgroep echt vanbinnen en vanbuiten te leren kennen. Het gaat je vooral helpen om je eigen perspectief te verplaatsen. Net zoals het voorbeeld van de filmpersonage, is het bij het maken van goede communicatie cruciaal dat je je weet te verplaatsen in de ontvanger van je boodschap. En precies dát lukt als je persona spot on is. Voor even word jíj die 16-jarige!
En guess what.. Ook voor een succesvol 'employability gerecht' zijn persona's je belangrijkste ingrediënt.
Hoe dan?
Wil je weten hoe je een persona maakt en hoe dit je gaat helpen de employability van je collega's een boost te geven? Op het congres Enjoy Employability leer je er meer over én ga je er zelf mee aan de slag.